Waarom goede vrouwelijke programmeurs naar speelgoed kijken

Waarom goede programmeurs naar speelgoed kijken

Met de huidige constante stroom van informatie en stimulatie en gebruikers die zich steeds minder goed kunnen concentreren wordt het ontwerpen van een goede app steeds belangrijker. Gebruikers met een korte spanningsboog zijn op zoek naar apps die makkelijk werken, leuk zijn, maar zeker ook hun productie verhogen. In die zin zijn programmeurs de nieuwe speelgoedfabrikanten. Zeker goede programmeurs, zoals die van Personal Programmer, kijken daarom naar speelgoed bij het ontwerpen van hun product.

Nu was gamification al langer een bekende term. Met gamification wordt in elk nieuwe product een op punten gebaseerd spel geïntroduceerd, waardoor gebruikers het product zouden blijven gebruiken en het leuk zouden blijven vinden. Dat werkte inderdaad, tot op zekere hoogte, maar het was kunstmatig. Gamification werd gebruikt als een extra laag op een bestaand product, waardoor het vervolgens toch niet werkte. 

 Maar dat wil niet zeggen dat speelgoed geen goede leidraad is voor het ontwikkelen van een app. Als developers hun product als een leuk speelgoed behandelen vanaf het eerste ontwikkelmoment, zorgt dat voor een betere app of website en tevreden gebruikers.

Intuïtief

 Goed speelgoed snap je meteen. Instructies zijn overbodig: de eerste laag is meteen duidelijk. Zo moet ook een goede website of app zijn. De basisfunctie moet in een paar seconden duidelijk maken wat de toegevoegde waarde is.


Gewild

 Het leuke van speelgoed is dat je het wilt vastpakken en uitproberen. Datzelfde geldt voor de producten van programmeurs: ze moeten aantrekkelijk zijn. Hoe vaak downloaden we niet een app waarna we als eerste tegen een log-inscherm aanlopen. Dat is dus hoe het niet moet. Geef de gebruiker eerst een leuke ervaring, dan komen inloggen en de algemene voorwaarden vanzelf.

Pakkende eerste actie

 Zodra de gebruiker een app heeft gedownload of een homepage heeft geopend, wil die positief verrast worden. Dat betekent dus dat ontwikkelaars het meest fantastische dat het product biedt, meteen daar moeten aanbieden. Op het moment dat de leuke dingen verder weg zitten, wordt de kans groter dat mensen daar niet aankomen. Een gouden regel is: Met elke klik verlies je ongeveer een kwart van je gebruikers.


Duidelijke, unieke huisstijl

 Speelgoed heeft vaak maar een paar kleuren die herhaald worden. Datzelfde concept werkt ook voor apps en websites. Kies voor felle kleuren die opvallen en herhaal die door het hele product heen.


Zorg voor een graduele leerervaring

 Speelgoed kun je vaak zo makkelijk en zo moeilijk mogelijk maken. Denk aan Lego: kinderen van een jaar of drie begrijpen al hoe je de blokjes op elkaar moet zetten. Kinderen van een jaar of twaalf spelen nog steeds graag met Lego, maar bouwen dan moeilijkere kastelen en auto’s. Het product blijft leuk, omdat het uitdagend blijft op elk level. Datzelfde geldt voor webproducten.

 Met speelgoed in het achterhoofd wordt het ontwikkelen van webproducten niet alleen effectiever, maar ook leuker. Gebruik het kind in jezelf om betere apps en websites te ontwikkelen!